Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

AI Agent

12-05-2025

AI Agent

AI Agent

Eerlijk gezegd heb ik mij nog geen seconde druk gemaakt over de vraag of AI mijn werk als auteur, spreker en storyteller zal overnemen. Wel experimenteer ik er lustig op los met hoe AI mijn werk efficiënter en gemakkelijker kan maken. Op mijn site staat inmiddels een eigen ChatGPT waarmee geïnteresseerden in gesprek kunnen over dienend leiderschap. Bij IJM, de stichting waar ik ook werk als storyteller, bouw ik GPT’s om het niet alleen mijzelf, maar ook mijn collega’s gemakkelijker te maken onze uitingen te checken op onze merkvoorwaarden. Lekker bezig, dacht ik zelf — tot ik het boek AI Agents van Job van den Berg en Remy Gieling las. Mijn geëxperimenteer staat nog echt in de kinderschoenen, besef ik nu. Nog een lange, maar boeiende weg te gaan.


Die weg zal – waarschijnlijk sneller dan ik kan bijbenen – leiden tot het inzetten van zogenoemde AI Agents: software die, volgens de auteurs, een zekere autonomie bezit. “Een zelfvoorzienend vermogen om cognitieve taken zoals schrijven, lezen, communiceren, interpreteren, informatie verzamelen en extraheren tot een goed einde te brengen. Geef een AI Agent een doel, en binnen dat kader zal deze zelf in staat zijn om de juiste handelingen te kiezen om de taak te volbrengen.” Het idee is dat mens en AI Agent in de (nabije) toekomst steeds intensiever gaan samenwerken. Als voorbeeld noemen Van den Berg en Gieling een Agent Tool die ons helpt bij alledaagse zaken, zoals het plannen van een dagje uit met je partner. Daarbij zoekt de tool niet alleen een geschikt restaurant, maar maakt ook direct de reservering. Zaak is natuurlijk wel dat je je AI Agent een goede opdracht geeft. Of, zoals de auteurs het mooi verwoorden: de menselijke rol verandert van uitvoerder naar dirigent.


Om iedereen die zich zorgen maakt gerust te stellen: de auteurs geloven niet dat de mens overbodig wordt. “Integendeel: de mens blijft essentieel om de kwaliteit te bewaken, richting te geven en bij te sturen waar nodig. Dit betekent echter wel dat de inhoud van veel banen zal veranderen — een verschuiving die niet iedereen even leuk zal vinden. Daarom wint leiderschap, evenals de bereidheid om te leren, ontleren en opnieuw te leren, alleen maar aan belang.”

AI Agent barst van de nieuwe inzichten en praktische tips. Omdat ik mij als auteur en spreker vooral bezighoud met dienend leiderschap, was ik vooral benieuwd naar wat de auteurs hierover schrijven.
Van den Berg en Gieling benoemen zes kritische factoren voor leiderschap. Ik loop ze kort langs:

 

1. Creëer vertrouwen op de werkvloer
Nog steeds lijken medewerkers zich te schamen voor het feit dat ze bijvoorbeeld ChatGPT inzetten bij hun werkzaamheden. Zelf ben ik van mening dat je je inmiddels juist moet schamen wanneer je dat níét doet. Je verdoet dan namelijk kostbare tijd die je kunt inzetten voor creatieve taken die een AI Agent niet voor je kan doen.
De auteurs: “Organisaties moeten een cultuur creëren waarin technologie wordt omarmd, niet gevreesd. […] Leidinggevenden moeten het goede voorbeeld geven door zelf actief AI te gebruiken en het team hierin mee te nemen.”

 

2. Innovate when you can, not when you need
Wacht niet tot omstandigheden je ertoe dwingen, maar investeer nu al in AI-innovatie.


3. Werk bottom-up per use-case

“De sleutel tot succesvolle AI-implementaties is niet het formuleren van eindeloze wensenlijsten, maar het daadwerkelijk beginnen met het bouwen en testen van zorgvuldig geselecteerde toepassingen. Alleen door praktische ervaringen op te doen, kan waardevolle kennis worden vergaard, kunnen prioriteiten worden bijgesteld en kunnen uiteindelijk duurzame resultaten worden behaald.”


4. Daag elkaar uit

Zaak is dat leidinggevenden ruimte bieden om te leren, te experimenteren en te falen.
“Het is essentieel een werkomgeving te creëren waarin medewerkers nieuwe technologieën kunnen uitproberen, waar fouten gemaakt mogen worden en verbeteringen als vanzelfsprekend voortkomen uit een iteratief proces.”
(En omdat ik niet wist wat iteratief betekent, heb ik het direct even aan ChatGPT gevraagd: “Een iteratieve werkwijze betekent dat je iets stap voor stap doet, waarbij je telkens terugkijkt op wat je gedaan hebt, leert van fouten of nieuwe inzichten, en het daarna opnieuw of verbeterd uitvoert.”)

 

5. Presenteer technologie als middel, nooit als doel op zich
Technologie is pas zinvol als het aansluit bij de behoeften van mensen.


6. Blijf niet hangen in ‘what if’s’

Wat gaat AI allemaal betekenen? Wat betekent het voor mijn baan? Heb ik straks nog wel werk?
Besef als leidinggevende dat medewerkers vol met dit soort vragen kunnen zitten. Advies: help hen om niet te blijven hangen in doemscenario’s.
“Het vermijden van verandering brengt altijd risico’s met zich mee, terwijl proactief handelen je voorbereidt op zowel kansen als bedreigingen.”


Genoeg werk aan de winkel dus voor leidinggevenden in een tijd waarin AI Agents onze ‘collega’s’ zullen worden. Hoe ga je om met medewerkers die het allemaal maar spannend vinden en zich zorgen maken? Vraag het gerust aan de ChatGPT die ik bouwde voor wie dienend wil leidinggeven…


AI Agent
Job van den Berg en Remy Gieling

Koop het boek hier


Lees ook de blogs:

Leiderschap in het AI-tijdperk
Slimmer werken met AI
Slimmer werken met ChatGPT Copilit Gemini
ChatGPT als tweede brein
Productiever met ChtGPT


 



 

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg is keynote spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling, was jurylid van managementboek van het jaar en schreef acht boeken over leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.